dagens tyska ord

tyska - ord för ord. med svenska ord dock

2007-02-04

De andras liv















Igår såg jag Das Leben der Anderen. Vilken höjdare. Tysk film börjar verkligen arta sig. Det har det gjort nu under några år. Dessutom såg jag den på charmiga Hornstulls kvartersbio och det inträffade något helt oväntat. Filmen var hel från början till slut. Ingen utebliven textning, ingen oskärpa, ljud hela tiden, ingen >dnävlegeps< period i mitten.

Här kommer mina 5-i-topp bland tyska filmer:
- Das Leben der Anderen (De andras liv)
- Gegen die Wand (Mot väggen)
- Lola rennt (Spring Lola)
- Zugvögel - einmal nach Inari
- Bunte Hunde

Och nu uttrycker jag mig som min kompis Peter brukar säga: Se dem för guds skull!

2 Comments:

  • At Dienstag, 06 Februar, 2007, Blogger Peter said…

    Dessutom låter de tyska titlarna coolare. Bara en sån sak! Zugvögel till exempel. Vad fan är en Zugvögel? ;)

     
  • At Dienstag, 06 Februar, 2007, Blogger spacedirk said…

    Ein Zugvogel - flera Zugvögel = flyttfåglar. Skitbra roadmovie (railmovie) om en öllastbilsförare som åker till Inari i norra Finland för att deltaga i världsmästerskap i tågtidtabellskunskap och blir förföljd av en polis.

     

Kommentar veröffentlichen

<< Home