dagens tyska ord

tyska - ord för ord. med svenska ord dock

2007-02-21

Fettisdagen

Jaaaa, jag fick min semla idag. På kvällsträff på jobbet. Strax efter kl 19. Inte ens 5 timmar innan fastentiden börjar. (Det borde den verkligen göra....)

Idag undrade vi lite när man får äta semlor och när inte. Det kanske är helt enkelt så att man får äta så länge det finns semlor i konditorierna.

Fick mail om var namnet fettisdagen kommer ifrån. Det visade sig att det har lite tyska rötter. Och då kom jag ihåg att vi alltid på karnevalstisdagen fick en bulle som kallades Fastnachtsküchle. Fastnacht är ju karneval på sydtyska. Även Fasching finns i olika dialekt. Och då menar jag inte någon jazzklubb.

Hursomhelst så ville jag bara berätta att jag blev så glad av att ha fått njuta av en semla idag. Hoppas ni alla hade samma tur.