dagens tyska ord

tyska - ord för ord. med svenska ord dock

2006-12-06

Nikolaustag

Nikolaus, född cirka 280, död cirka 350, var biskop av Myra i nuvarande Turkiet och helgon med festdag 6/12, Rysslands skyddshelgon.
Enligt legenden
fick Nikolaus som biskop upp ögonen för tre unga jungfrur. Deras far hade förlorat hela sin förmögenhet, och nu hotades de av att förbli ogifta, eller i värsta fall prostitution, eftersom fadern inte kunde betala deras hemgift. Nikolaus kastade då nattetid in tre säckar med guld till de unga flickorna, och de hade då tacksamma fått sin hemgift. Av Nikolaus givmildhet har sedan utvecklats våra tiders jultomte.
Från Myra utbredde sig kulturen,
under 500-talet över hela det bysantinska riket och kan beläggas i Italien på 800-talet, i Tyskland på 900-talet och i Frankrike och England på 1000-talet. Helgonets reliker fördes 1087 av italienska köpmän från Myra till Bari i Syditalien, där kulten fick ett nytt centrum.
Bruket att ge barnen gåvor på hans dag 6 december kan påvisas i Centraleuropa sedan 1200-talet och är alltjämt vanligt i
katolska områden. På andra håll knöts Nikolaus till julen. Han blev den anglosaxiske "Santa Claus" och ingår som en komponent i den svenska jultomten (i kombination med den nordiska tomtegestalten).

Allt det där visste jag inte. Jag slog upp det på wikipedia. Det enda jag visste var att jag som barn i Tyskland brukade hitta en jultomte i choklad i mina skor den 6/12 på morgonen. Det var så tills jag fyllde kanske 14 eller 15. Då glömde jag bort det och kom först på när jag stoppade min fot djupt ner i mina vinterstövlar som stod hela natten på ett golv med golvvärme. Då kom jag plötsligen ihåg det.

Så jag önskar er alla en glad Nikolaus-Tag och att ni alla hittar en jultomte i choklad i era skor. Gör ni inte det, stoppa dit en själv. Jag lovar, det är värt det.





















Och håll tummarna att vår egen astronaut äntligen får starta. Det vore ju för sorgligt om det inte blev av.