dagens tyska ord

tyska - ord för ord. med svenska ord dock

2006-11-23

ännu mera film

Tja, då var det dags igen och berätta om min lilla flykt från hönsgården, dvs mitt sätt att undvika vara hemma medan stambytet pågår för fullt och anslutande väggar förstörs. Det har blivit ett till stort hål, denna gång väldigt nära gasledningen och gasmätaren. Hantverkaren får vara glad att han fortfarande lever. Undrar när de lär sig att det finns gas och el i väggarna eller på andra sidan och att man bör vara försiktigt. Nåja, då hade man mera damm i lägenheten igen, det slutar väl aldrig.

Nej, jag ska berätta om filmfestivalen. Jag såg några till filmer. Både bra och dåliga.

Snapphanar var ju ett väntat, storslaget aktionspektakel i 1600-tals miljö igår. En kostymfilm eller som Måns och Björn sa, snarare en Star Wars som utspelar sig tillbaka i historien. 2 timmar och 40 minuter lång, fina bilder, påhittad historia, men med någorlunda sann bakgrund, delvis. Spännande, stort och snyggt. Bra klippning, fantastisk musik, magisk film. Tja, tråkigt att det här var nog den enda gång man kunde se den på filmduk, en sådan stor som Rivals. Det var världspremiär med en uppvisning at its best. Alla var där. Blev imponerad av Tova Novotny. Hon var klockren (i röda strupbyxor). Och sedan var det champagne i lobbyn, några hundra människor, många skådisar och filmare, och Hans och jag. Det var en stilren avslutning av en bra kväll. Se den på tv eller dvd. Det lönar sig. Tänkte lyxa till med en bild.
















Och så såg jag London to Brighton idag och den var också väl gjort. Otroligt fin berättat, mycket realistiskt drama, trots story som de flesta av oss aldrig kommer att uppleva på det viset. En film om två tjejer (en prostituerade och ett barn) som råkar riktigt illa ut. Tyvärr är jag trött på sådana tunga filmer. Jag vill se något roligt i höstmörkret, men jag måste erkänna att jag gillade berättarstilen à la Tarantino, med undantag att denna film spelades in för enbart 80.000 pund.

Hut ab

säger jag och ger den 3 stjärnor.