dagens tyska ord

tyska - ord för ord. med svenska ord dock

2006-11-20

Filmer i helgen
















Som ni vet är det filmfestival. Ett utmärkt sätt att glömma all trams med stambytet och alla oförsämtheter man måste lyssna på. Otacksamhet sköljs bäst bort med:

Little Miss Sunshine - Gud, vad man mår bra av filmen. Udda människor, här kallad loosers, vinner till slut, i alla fall allas hjärtar. Låter som en enkel måbra film, men den är det inte. Den går djupare, den är bra spelad, har fin klippning, till och med bra musik. Men bäst av allt är att den driver så himla skönt med det amerikanska samhället. För guds skull se den!
Den får 5 stjärnor

Bortspolad - Underbar, rolig actionanimation av både Shrekmakarna och Wallace&Gromit uppfinnaren. Kan det bli bättre? Nja, kanske, men man garvar hela tiden och har riktigt kul hela vägen. Och såvet man ju att Tyskland alltid vinner på straffar. Eller hur, pni?
Den får 4 stjärnor

7 Years - tja, och då var vi tillbaka i träsket. Fransk depripiller utan känslor (eller extremt dåligt spelade känsloutbrott) om ett triangeldrama med ett fängelse inblandad. Gäsp. Snälla regissörer, när lär ni er att folk inte är sådana och en film blir inte mer realistisk när den återspeglar tomhet genom total avsaknad av mimspel. Vänta nu, nu kommer jag på en annan teori: Skådespelarna kan inte spela och regissören valde att inte låta agera dem. Nåja, manuset var inte heller bra. Kunde ha blivit något för själva plotten är bra.
Om 0 stjärnor är lägsta poäng så får den här väl 1.

Så ni ser att jag vet hur man glömmer er kärringar och tomtar i huset (riktas särskilt mot två grannar och en arbetsledare). Ni kan mig ingenting. Man går
ins Kino.

4 Comments:

  • At Dienstag, 21 November, 2006, Anonymous Anonym said…

    Tyskarna har alltid tur vid straffar! Det är den enda jag med säkerhet vet. Snart vänder det... ;)

     
  • At Dienstag, 21 November, 2006, Anonymous Anonym said…

    "er kärringar och tomtar i huset"

    hmmm

     
  • At Dienstag, 21 November, 2006, Blogger Puman said…

    jag kan bara några fula ord på tyska, min bil är en import från tyskland, det händer att ipoden spelar Rammstein och jag sjunger "Du hast".

    sorry om jag förstörde inlägget.. :)

     
  • At Donnerstag, 23 November, 2006, Blogger spacedirk said…

    Det gjorde du inte alls, puman. Jag gillar Rammstein och min fd bil, en gammal Golf från '78 gav starthjälp åt en ny, högst ett år gammal bil i Tyskland en gång. Så tyska bilar är inget att skämmas för :-)

    Peter: We'll see......

     

Kommentar veröffentlichen

<< Home