dagens tyska ord

tyska - ord för ord. med svenska ord dock

2006-09-05

Även Zlatan behöver utgång

Tja, kan man inte klockan blir det sparken eller åtminstone husarrest. Lagerbäck chansar och låter sina stjärnr sitta kvar på hotellrummet. Liechtenstein klarar man väl, eller? Furstendom, alparna, banker, Hilti och ett tajt samarbete med grannen Schweiz. Man är bland de rikaste i världen. Då jobbar man nog lite hårdare än andra - inte mycket tid över till fritid och fotboll. Eller kanske just därför? Har jag nämnt att liechtensteinarna pratar tyska? Hur var det nu igen, Herr Lagerbäck? Två snabba mål och drömmen var över, men det var då Sverige spelade som bäst?

En liten flicka på 7 år fattade det här bättre under vm. Hennes kommentar efter Tysklands första mål mot Sverige på midsommardagen 2006 var:

Jag tycker inte att målet ska gälla - det fanns ju ingen svensk där!

Vi behöver ju alla. Zlatan & Co har kanske inte varit i världsklass på sistone och brutit mot reglerna, men det gäller ju more than ever att laget svetsas ihop. Nåja, vad vet jag om fotboll. Och vad vet jag om herrarna Wilhelmsson, Mellberg och Ibrahimovic? Jag gjorde ju knappt några mål själv heller när vi lirade som små. Det kanske var rätt beslut ändå, bara de kommer tillbaka. Vi tar väl ett litet tyskt ordspråk om fotboll som dagens tyska fras:

Vor dem Spiel ist nach dem Spiel (Sepp Herberger)

Hoppas att det blir Nach dem Spiel ist vor dem Spiel i det här fallet. För ni är väl med igen, Zlatan, Olof och Chippen? Och just det! Lagerbäck tittar inte när matchen pågår. Vi ses väl på Avenyn då?