dagens tyska ord

tyska - ord för ord. med svenska ord dock

2006-08-23

vänta lite nu ....

vad gör jag här? varför gör jag detta? och vad kommer hon att tycka?

det kanske är bara egoistism. eller så är det hemlängtan. möjligen är jag för social och har ett behov att skvallra eller berätta. hursomhelst så behöver du ju inte läsa vidare. gör du det ändå, så hälsar jag dig välkommen. this is dagens tyska ord!

varför publicera dagens tyska ord? är inte det något mellan mig och henne? ju, kanske, men språket tillhör ju alla. och det skulle inte stå i vägen, inte vara något hinder. så det började som en lek. vi skulle förbereda oss för en resa - en resa hem till mig, till de mina, och de talar tyvärr inte svenska. alltså varför inte sakta men säkert uppfräscha kunskapen. nåja, det kanske var mest skoj. det blev en vana. och ibland en börda. vi får se om vi håller ut och kör varje dag. troligen inte, men det är inte viktigt. viktigt är att jag gör det för det för mig närmare henne.... när hon inte är här.... ja, varför alltså inte?



vi börjar så här: vi för tyskland och sverige ett obetydligt steg närmare. och det betyder mig jättemycket. ibland har man olika åsikter och håller hellre med de sina än med de andra. det märktes under fotbolls-vm. vi minns åtondelsfinal. sverige - tyskland 0-2. därför är dagens tyska ord:

Fussballweltmeisterschaft

_spacedirk