dagens tyska ord

tyska - ord för ord. med svenska ord dock

2007-05-20

Meister!

Tjohooo, VfB Stuttgart vann tyska Bundesliga idag. Vilken lycka! Gud, vad man hade velat vara där och fira med 250.000 andra på Schlossplatzen i värmen. 1950, 1952, 1984, 1992 och 2007. Jag minns de sista tre. Men den här titeln känns skönast.

Mayer-Vorfelder (ex VfB-präsident, och Überarschloch) räknade snabbt efter VfBs femte guld att han varit delaktig i två tredjedelar av Stuttgarts succéer. Vet inte hur han kommer på den siffran, men han måste ju kunna räkna - som fd finansminister i Baden-Württemberg, eller?

Själv firade jag vinsten med fläsklägg (Schweinshaxe - en hel!!!), knödel, surkål och Paulaner-öl. Det straffar sig nu och jag har ångest att gå och lägga mig. Jag kan nog inte somna, i alla fall inte på magen.

Finaste gesten i dag var när systrarna S kom in på O'learys för att backa upp efter mig och Jenny kunde lägga både mästerskapet med Stuttgart i Bundesliga (en liga som hon har hört talas om) och final i FA-cupen mellan Chelsea och Man U till sina meriter. Men vem bryr sig egentligen om engelsk fotboll idag, hä?

Hjälp med nu att hålla tummarna för nästa veckans final i tyska kuppen, där VfB möter Nürnberg och kan ta hem dubbeln! Men för min del går det bra att släppa på tummarna under onsdag kvällen när Champions league finalen mellan Milan och Liverpool utspelas. Vilken fotbollsvecka!

5 Comments:

  • At Montag, 21 Mai, 2007, Anonymous Anonym said…

    Grattis till guldet! För egen del känns SM-guldet väldigt långt borta... /Janne

     
  • At Dienstag, 22 Mai, 2007, Anonymous Anonym said…

    Det är ju ännu längre borta med ett guld för Öster så det gäller att hänga på och fira med Stuttgart.

     
  • At Dienstag, 22 Mai, 2007, Blogger nadia said…

    Vadå släppa tummarna, är förvirrad! Ska ni gå ut å se CL på lokal i morrn. Janne o jag kan tänka oss att haka på i så fall!

     
  • At Dienstag, 22 Mai, 2007, Blogger Peter said…

    Bra där, Dirkschneider! Var lite orolig där när jag stängde av mobilen i lördags men det löste ju sig alldeles utmärkt!

     
  • At Sonntag, 03 Juni, 2007, Blogger spacedirk said…

    Tack för alla fina inlägg!

     

Kommentar veröffentlichen

<< Home