dagens tyska ord

tyska - ord för ord. med svenska ord dock

2006-09-30

Vissa bygger badrum, andra hus

Den här veckan var det slitage de luxe. Efter jobbet blev det mail och annat ang stambyte i huset varje kväll, lite letandet efter rätt badrumsinredning (det blev dyrt!) och inplastning av alla värdefulla prylar i mitt hem - är jag helt utmattad nu.

Det blev Vola blandare, det blev spanskt kakel, det blev krom istället för plast. Helt enkelt utöver standard, men what the fuck.....

Andra bygger ju hus, och inget dåligt måste jag säga. Även om jag är arg eftersom mina nästnärmaste släktningar dissade mig och mina kunskaper som arkitekt. De sa att de skulle anlita mig - eller åtminstone fråga mig om råd - när de bygger sin drömlya i en liten håla i södra Tyskland, men plötsligen var det klart. Hela clanen fick mail idag att de hade byggt sitt eget hus i samarbete med ett företag som tillverkar miljövänliga hus i trä. När jag hörde rykte om detta för första gången i somras trodde jag bara att de kommer att misslyckas. Precis som alla so väljer prefab hus. Men nixpix. Man kan bråka om designen, takformen, tyskheten, mm. Planlösningen är bra. Smart, kompakt, enkel. Fin. Och lärkträ är snyggt. Jag blev jättglad när jag såg det länken de skickade med. Hmmm, och framförallt att jag slapp bråka med min farbror och sin fru. Vi är fortfarande goda vänner. Även om H och jag missade avfarten till dem med någon kilometer i juli för att snabbt komma vidare till vår tant i Alsace som hyrde ut ett jättefint rum med utsikt mot en borf i en vacker, drömlik vinby. Vi kunde ha hälsat på, men bestämde oss för vinet. De fick veta om det. Jag kan ju aldrig hålla mig.....

Nästa sommar får det bli ett besök i Laufen im Breisgau. Här kommer presentationstexten om farbrors Axels hus. På hemsidan www.holzhaus.com får ni leta er fram själva till deras hus. Det är bara att jämnföra bokstavarna. Så enkelt är det med tyskan:

"Fassade komplett in Holz, Rhombusschalung in Lärche gehobelt, fertig oberflächenbehandelt in Woodcare UV-Schutzlasur, Innenwände verputzt, HolzAlufenster außen weiß, innen Fichte Kompaktlasur, teils Rolläden, teils Raffstoren, Böden Gebirgslärche weiß geölt, Treppenanlage als Stahlwangentreppe mit Metallgeländer und Buchenhandlauf, Stufen in Buche lackiert, Einbauschränke im Dachgeschoss, Blechnerarbeiten in Titanzink, Edelstahlkamin für Ofen"

Det var nog tillräckligt med tyska ord. Jag ska nog berätta mer om

Holzhäuser

när jag är klar med min lila bussdepå. Men först blir det Solvalla och hästar idag. Det ska bli kul. Håll tummarna att jag kommer tillbaka som miljonär.